Det som sägs om studenter

Den ständiga myten om studenter är att vi skulle vara så fattiga att vi tvingas leva på nudlar i slutet av varje månad. Jag har skrivit om ämnet innan, men jag tänker göra det igen. Jag har under mina ett och ett halv år aldrig behövt leva på nudlar. Visst ringer jag hem ibland (som den här månaden tillexempel) och ber om ett lån för att kunna fylla på kylskåpet eller för att fylla på mitt medicinförråd. Det har hänt kanske tre gånger och det är oftast när litteraturen varit dyr eller andra utgifter har kommit emellan. Detta anser jag inte vara särskilt mycket, speciellt inte heller om man tänker på att jag faktiskt har specialmat i form av glutenfritt och även flertalet och ofta varierande lungmediciner som helst inte får stå tomma.

Jag har en ungefärlig budget vilken innebär att jag handlar ungefär en gång i veckan och klarar mig ganska bra på detta sätt. Jag ser till att köpa kött vid speciella tillfällen, eller om det är billigt så köper jag ett paket och fryser in till en annan gång. Igår passade jag tillexempel på att köpa ett kg bacon för 30 kronor, helt okej enligt mig. Jag ser dessutom alltid till att jag har riktig mat hemma så att jag slipper leva på mackor. Grönsaker och frukt köper jag också alltid, och oftast den sorten som är billigast. Morötter är det absolut bästa tipset jag har eftersom det alltid är billigt, men också broccoli får följa med hem om det är på specialpris. Frukt är inte särskilt dyrt, och räcker bra som snacks emellan måltiderna tillskillnad från bibliotekets chokladbollar. Dessutom är det hälsosamt, och det kan väl ingen klaga på?

Visst äter jag nog lite mer pasta än vad som är nödvändigt med tanke på hur dyrt det är för en allergiker, men å andra sidan tycker jag att jag sparar in på det genom att faktiskt tänka på vad jag äter och handlar. Emellanåt unnar jag mig en kaffe i kiosken, men oftast kokar jag eget på morgonen och tar med i min ultimata muggtermos. Likadant är det med många vänner, de tänker på vad de köper och äter lite bättre. För i det långa loppet är det den riktiga maten som håller oss mätta, inte panpizzan från ICA.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0