P-pillrets historia


Läs artikeln ur DN här.

Idag fyller p-pillret 50 år! Det är intressant hur så stora idéer som p-piller, elektricitet och andra historiska påfund uppkommit. Jag anser mig också blivit lite skadad av att konstant höra hur viktigt det är att läsa DN och följa nyheterna ifrån varenda föreläsare man har. Jag tyckte förut också att det var roligt med både nyheter och debatter. Men nu är det liksom på ett annat sätt. Jag ser saker ur ett annat perspektiv och jag beundrar människor på helt andra sätt. Som Margaret Sanger exempelvis, hon ville komma på ett "magiskt piller" som kunde hindra oönskade graviditeter och på så sätt även minska illegala aborter, som också ofta var rent av livsfarliga. En målinriktad kvinna som inte endast tänka på sig själv. Hon visste vad hon ville, och genomförde det. Det är sådanna människor jag beundrar!

Dessutom är jag ganska tacksam att hon uppfann p-pillret, tänk så många människor det har hjälpt. Både kvinnor och män. Plus att det anses som en av de viktigaste upptäckterna i kampen för jämställdhet. Någonting som jag tycker är riktigt bra! Är det någonting jag verkligen står för så är det rättvisa och jämställdhet. Däremot hatar jag kvotering! Men det är ett annat ämne ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0