Monarki, bra eller dåligt?


Jag läste nyss Claras blogg där hon skrev ett mycket bra inlägg som ni kan hitta här.

Det handlade om kungafamiljen och att vi borde kunna gå ur kungahuset på samma sätt som man kan gå ur kyrkan. Jag tänker inte ta hennes fakta utan ni får läsa i hennes blogg. Men jag kan inte annat än att hålla med.

Jag vet att kungafamiljen är "offentliga utåt" och att det ska verka så fint. Men ärligt talat, har vi inte en statsminister som ska vara vårt ansikte för världen? Jag har nog hellre Fredrik Reinfeldt som ansikte utåt om jag ska vara ärlig.

Och vad gör dem egentligen? Madeleine festar i Saint tropez, "Kungen" jagar, "Drottningen" köper klänningar och Carl-philip kör tävlingsbilar. Den enda som verkar göra något är Kronprinsessan. Men hur skapar festande i tropiska länder en bra bild av oss för andra delar av världen?

Och detta tröttsamma bröllop vill jag knappt nämna eftersom det redan får mer publicitet än nödvändigt. Att sedan renovera och inreda sitt hem för flera miljoner är ju bara galet! För vart kommer pengarna ifrån? Inte en chans har de tjänat alla de hundratals miljonerna själva! Staten betalar dessutom en stor del av bröllopet, närmare bestämt 10 miljoner kronor (Källa: Expressen)

För dessa 10 miljoner hade vi kanske kunnat satsa på, ja jag vet inte, arbetslösa, studenter, pensionärer eller de hemlösa? Och vad är det som säger att 10 miljoner av statens pengar ska gå till deras bröllop bara för att en människa som råkat födas in i "rätt familj" ska gifta sig? Alla vanliga människor då? De som bor på gatan och hade varit nöjda med att kunna få lite mat i magen? Eller de sjukskriva som tvingas flytta hem till sina föräldrar trots att de är 50 år. Bara för att de inte har råd att bo själva. När ska vi satsa på dem? Visst, 10 miljoner hade inte räckt till allt och alla, men det hade banne mig räckt en bit på vägen! Jag är så trött på detta kungahus och det kokar i mig bara jag tänker på sådanna här saker. Bort med kungahuset, eller sätt dem på självförsörjning säger jag. Alternativt låt oss välja själva om vi vill stödja kungahuset eller inte.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Avskaffa kungahuset nu!!

2010-05-31 @ 16:44:01
URL: http://mikaelalindsjoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0